• Kezdőlap
  • Állatképek
  • Honlaptérkép
  • Belégzéses vagy atópiás allergia

Mi az allergia, és hogy érinti a kutyámat?

Az allergia lényegében a szervezet válasza a idegen fehérjékre.

Több mint egyféle allergia van?

Igen, legalább ötféle gyakori allergia fordul elő a kutyákban:

1. Bolha
    2. Étel
    3. Kontakt
    4. Belégzéses /inhalációs/
    5. Bakteriális túlérzékenység

Azt mondták Nekem, hogy a kutyámnak atópiás allergiája van. Ez megegyezik a belégzéses allergiával?

Igen. A bolhaallergia után ez a leggyakoribb allergia típus. Ezt az allergiát a belélegzett allergén okozza, amire a kutya immunrendszere fokozottan reagál.

Mi okozza ezt pontosan?

Sajnos az allergéneknek nagyon széles skálája okozhatta ezt a problémát. Ezek hasonlatosak ahhoz, amik emberben parlagfű allergiát, szénanáthát vagy aszthmát okoznak.

Amikor az erre érzékeny egyén port, pollent, vagy kémiai anyagot lélegzik be, megjelenik az allergiás reakció

Mi történik a kutyámmal, amikor ez előfordul?

Az atópiás kutyákra leginkább a szezonálisan jelentkező általános vakaródzás a jellemző. A kutya rágja, vakarja, nyalja az egész testét, különösen a lábait ill. a pofáját. A világos szőrű kutyákon a nyál hatására vöröses -barnás elváltozások alakulnak ki. A fejét különböző tárgyakhoz dörzsöli, különösen erősen a szemek ill. a fül tájékán.

Emberekben a belélegzett allergének légúti problémákat okoznak pl.:szénanátha, aszthma. Kutyákban alkalomszerűen vannak légúti tünetek, a vakarózás mellett

Hogyan lehet kideríteni, hogy a kutyámnak inhalációs allergiájának
    az okát?

Nem könnyű a diagnózis. A klinikai tünetek alapján, kizárva az egyéb okokat úgy, mint bolhaallergiás bőrgyulladás, tápallergia. A vakarózást okozhatja, pollen, poratka stb. is.

Más szavakkal, az Ön kutyája számos dologra lehet allergiás, aminek a végeredménye a fokozott nyalakodás, vakarózás. Átfogó kórelőzmény segíti a kiváltó okok szűkítését. Például, ha a vakarózás tavasszal fordul elő, amikor bizonyos pollenek fordulnak elő, szűkült a kiváltó okok száma.

Igaz az, hogy a kutyámnak kell allergia tesztet végeztetni a diagnózishoz?

Az allergiák kb. 80%-át allergia teszttel megerősíthetjük. Két fő allergia teszt létezik. A hagyományos ún. intradermális teszt során kis mennyiségű allergént fecskendezünk a bőrbe. Ha a szervezet allergiás reakcióval válaszol az allergénre, akkor azt mondjuk, hogy a szervezet allergiás az adott anyagra.

Modern eljárás során vérvétel alapján mutatjuk ki az allergéneket, amit úgy hívunk, hogy IgE allergia teszt. A vérből kimutathatók azok az immunsejtek amik csak bizonyos allergének esetén vannak a vérben /minden allergénnek megvan a maga saját immunsejtje/. Ha a szervezet nagy mennyiségű adott IgE ellenanyagot tartalmaz akkor az adott allergénre a szervezet allergiás.

Ha meghatároztuk, hogy mire allergiás a kutya, akkor lehetséges deszenzibilizálni a szervezetet, speciális antigén injekciókkal. A kezelés lényege, hogy fokozatosan növekvő allergén tartalmú speciális injekciókkal “átprogramozzuk” a kutya szervezetét úgy, hogy csökkentsük az allergiás választ. A kutyák többségénél az allergén terápia “allergia injekciók” hatására jelentősen csökken a vakarózás, és sok esetben végleges gyógyulást is eredményezhet.

Ha, ez az eljárás nem működik, akkor mit tehetünk?

Gyulladáscsökkentő gyógyszerek mint kortikoszteroidok, antihisztaminok gyakran csökkentik a vakarózást. Kiegészítésként omega zsírsavakat adhatunk, ami tovább csökkenti a vakarózást. Ezek a kezelések csak tünetileg hatnak és nem az okot szüntetik meg

A barátom kutyájának atópiás bőrgyulladása van, amin a rendszeres fürdetés segít. Én is kipróbálhatom?

Sok kutyánál hasznos lehet a többszöri fürdetés, speciális hypoallergén samponnal. A kutatások szerint sok allergén a bőrön keresztül is felszívódik, ezért a többszöri fürdetés lemossa az allergéneket a bőrről, ezáltal csökkentve az allergiát.

Több gyógysampon is tartalmaz omega zsírsavakat, amik a bőrbe szívódva csökkentik a viszketést, vakarózást.

Antibiotikumok adása nélkülözhetetlen, ha gennyes bőrgyulladás /pyoderma/ alakul ki.

A kutyám csak tavasszal vakaródzik, és azt mondták Neki, hogy a kutyának szezonális allergiája van. Mit jelent ez?

A szezonális allergia megegyezik az atópiással. Az atópiás kutyák többsége, akkor vakarózik kifejezettebben, amikor bizonyos növények virágzanak, vagy pollenek vannak a levegőben. Más atópiás kutyáknál a probléma egész évben fennáll. Ez azt jelenti, hogy az allergén folyamatosan jelen van. Igen gyakori nem szezonális atópia kiváltó oka a házi poratka.

A másik lehetséges ok az az, hogy a kutya különböző allergénekre allergiás ami folyamatos vakarózást eredményez.

A kutyámnak minden évben kijön a fű allergiája. Ez, azt jelenti, hogy nem sétálhat a füvön?

Nem. Az ún. “fű allergiát” a fű pollenje okozza. A pollenek a levegőben lebegnek. A rövidre vágott fű -termőfej nélküli-kevesebb problémát okoz. Sajnos kevés lehetőség van arra, hogy a kutyánkat megóvjuk a fű allergiától.

Van még valami más is, amit az atópiáról tudnom kellene?

Igen. Néhány atópiás kutya egyben hypothyreotikus, ami azt jelenti, hogy a pajzsmirigye nem termel elegendő hormont. A hypothyreoismus kihat a bőrre, és sok esetben fellobbantja az allergiás állapotot.

Azoknál a kutyákat, akiknél krónikus bőrgyulladás ill. bőrfertőzés van tanácsos a pajzsmirigyhormon szintet ellenőrizni. A hypothyreotikus kutyáknál sajnos a deszenzibilizáció és gyulladáscsökkentő gyógyszerek sok esetben hatástalanok.

Amikor a kutyám allergiás, rendkívül büdös. Ez normális?

Amikor a kutya allergiáa a bőr több sebumot termel, ami egy olajos anyag és ez felelős a kellemetlen szagért. Ha sikerül megszüntetni a vakarózást, dörzsölést, a szag és a seborrhea is megszűnik.

A bőr ill., fülgyulladás is kellemetlen szagot okozhat. Élesztőgomba és bakteriális fertőzések is okozhatnak kellemetlen szagot.

Témakör:
    Állatorvosi tanácsok