• Kezdőlap
  • Állatképek
  • Honlaptérkép
  • A bűzmirigy megbetegedése

A bűzmirigyek a végbélnyílás két oldalán, szimmetrikusan helyeződő zsákszerű szervek. A zsákokat belülről speciális sejtek bélelik, ezek felelősek a jellegzetes szagú váladék termeléséért. A mirigyekből egy-egy kivezetőcső indul, nyílásuk a végbél végső szakaszának nyálkahártyájában található.

Dátum: 2013 február, 15

Cimke: ,

A bőr gombás megbetegedése macskákban

Mi okozza a bőrgombásodást macskákban?

A bőrgombásodásért felelős mikroszkopikus gombafajok a dermatophytonok közé tartoznak, és mind az embert, mind az állatokat megbetegíthetik. Számos gombafaj tartozik ebbe a csoportba, egyesek csak az ember, vagy csak bizonyos állatfajok fertőzését okozzák, de léteznek olyan dermatophytonok, amelyek az állatokról az emberre terjedhetnek. Cicák esetében a Microsporum canis nevű gombafaj a bőrgombásodás leggyakoribb kórokozója, és sajnos ez a faj az ember és a kutyák számára is veszélyt jelent. Emellett esetenként egyéb gombák is szerepet játszhatnak a fertőzés kialakulásában.

Dátum: 2013 február, 14

A védőoltás lehetséges mellékhatásai

Mint minden gyógyszernek, így a védőoltásnak is lehetnek mellékhatásai.

1. Nagyon gyakori, hogy nincs semmilyen mellékhatás a védőoltást követően.
    2. Gyakori, hogy a védőoltást követő pár óra múlva, az alábbi felsorolásból néhányat vagy mindegyiket tapasztalja a gazda a kutyáján. Ha ezek a mellékhatások egy vagy két napnál tovább tartanak, esetleg jelentős közérzet romlást okoznak az állatának, konzultáljon állatorvosával.

Dátum: 2012 január, 5

Kisállat Egészségügyi Könyv /KEK/

2010. január 01-től kötelezően az FVM 164/2008-as rendelete értelmében a veszettség elleni védőoltások igazolására egységesen az egész országban a KEK-et kell használni.

A KEK egyedileg sorszámozott és nyilvántartott oltási könyv. A KEK-ben levő védőoltás/ok/ csak akkor érvényes/ek/, ha szerepel benne a magánállatorvos aláírása és körbélyegzőjének lenyomata.

A 2009-es évben a kutyák legelső veszettség elleni védőoltást már kötelezően az új KEK-ben kell igazolni. Az elveszett eboltási könyvet,csak KEK-el lehet pótolni.
    2010-től valamennyi kutya veszettség elleni védőoltása és féreghajtása csak a KEK-ben igazolható. 2010-től a veszettség elleni oltóanyag matricáját kiegészíti egy hologrammos matrica is.

Dátum: 2009 szeptember, 18

Cimke: , , , , ,

A kutyák legfontosabb belső élősködői

Ebben a tájékoztatóban, a városban élő kutyák legfontosabb belső élősködőiről szeretnénk áttekintést adni.

Valóban többféle féreg is okozhat fertőzést a kutyámnak?

Igen, számos parazita faj gazdája lehet a kutya. A fertőzést okozó leggyakoribb féregfajokat a következőképpen csoportosíthatjuk:

Dátum: 2009 augusztus, 26

Cicák alsó húgyuti betegsége /FLUTD/

Mi az a cystitis?

A cystitis a húgyhólyag gyulladásos megbetegedése. Azonban a kifejezés nem utal a gyulladást kiváltó okokra.

Cicákban az alsó húgyutak betegségeit összefoglalóan “macskák alsó húgyúti betegségének ” vagy FLUTD -nak (feline lower urinary tract disease) nevezik. Ennek oka, hogy húgyhólyag illetve a húgycső megbetegedésének elkülönítése rendszerint igen nehéz, illetve számos esetben mindkét szerv érintett.

Dátum: 2009 július, 23

Cimke: , ,

Hím, és nőstény cicák ivartalanítása

Miért ajánlott ivartalanítani a macskámat?

Kandúrok

Kandúrok esetében az ivartalanítás számos előnnyel jár, főleg ha erre fiatal korban kerül sor (6-8 hónapos kor). A pubertás után, 8-9 hónapos korban a kandúr cicák számos, nem kívánatos viselkedésformát, “rossz szokást” vehetnek fel. Gyakran a lakáson belül is területük megjelölésére törekszenek, elsősorban vizeletspricceléssel , ami kellemetlen, nehezen eltávolítható szagot hagy maga után. Ha a kandúrnak lehetősége van rá, egyre távolabb csavarog el a háztól, hogy minél nagyobb területet alakíthasson ki magának. A kóborló cicákra komoly veszélyt jelent a városi autóforgalom, az elütött macskák jelentős része nem ivartalanított kandúr. Emellett a területért gyakran más macskákkal is meg kell küzdeniük, aminek gyakran nehezen gyógyuló sebek, tályogok a következményei. Számos gyógyíthatatlan fertőző betegség is karmolás, harapás útján terjed. Végül, de nem utolsó sorban a kandúr cicák ivartalanításával is csökkenthető a nem kívánt szaporulat, megelőzhető a kóbor állatok számának növekedése.

Dátum: 2009 június, 19

Viszketés és vakaródzás

Miből tudom hogy a kutyám többet vakaródzik, mint kellene?

Az egészséges kutyák is rendszeresen vakaródznak. A következő esetekben kell arra gondolnia, hogy a vakaródzás hátterében valamilyen betegség vagy fertőzés áll:

• A kutya egy pontot vakar, rágcsál vagy nyalogat kitartóan a testén
    • Szőrhullás, a bőr kipirulása, pörkök megjelenése az érintett bőrön
    • Világos szőrű állatokon a szőr elszíneződése a lábvégeken, egyéb testrészeken (ugyanis a kutyák azt a viszkető testrészt, amit vakarni nem tudnak, kitartóan nyalogatják, és ez vezet a szőr elszíneződéséhez)
    • A kutya pihenés közben is gyakran felriad, és hevesen elkezd vakaródzni, vagy rágcsálni önmagát.
    • Erős korpázás is jelentkezik a vakaródzás mellett.

Dátum: 2009 május, 21

Cimke: , , , , ,

Az idősödő cicák gondozása

A városi környezetben egyre többen döntenek a cicatartás mellett, ugyanis ez kevesebb lekötöttséget jelent a kutyatartásnál, és nagyszerű társai lehetnek az embernek. A lakásban, nyugodt körülmények között élő cicák igen szép kort érhetnek meg, nem ritka a 15-16 éves, jó egészségnek örvendő macska a városban. Ahhoz szeretnénk tájékoztatónkkal segítséget nyújtani, hogy kedvence idős korában is a megfelelő törődést kaphassa öntől.

Dátum: 2009 április, 23

Cimke: , , ,

Allergiáról általában

Mi az allergia?

Az allergia a szervezet túlérzékenysége bizonyos anyagokkal, úgynevezett allergénekkel szemben. A legtöbb allergén fehérje természetű anyag, ami lehet növényi vagy állati eredetű. Ha az állat szervezete több alkalommal kerül kapcsolatba egy bizonyos allergénnel, az immunrendszere fokozottan érzékennyé válhat (szenzibilizálódhat), és kialakul a jellegzetes allergiás reakció. Az allergének nem tekinthetők speciális tulajdonságú anyagoknak. Egyes kutyák allergiás reakcióval válaszolnak az adott anyagra, míg társaiknál semmilyen reakciót nem vált ki ugyan az az allergén. Az immunrendszer feladata a nem allergiás állatokban a fertőzések leküzdése, illetve a szervezet védelme a kórokozóktól. Az allergiás állatok immunrendszere az adott allergénnel szemben túl erős választ ad, és így reakciója már nem a szervezet érdekeit szolgálja, hanem sokkal inkább károssá válik.

Dátum: 2009 február, 23

Cimke: , , , ,