• Kezdőlap
  • Honlaptérkép
  • A légcsőösszeesés

Mi az a légcsőösszeesés?

A tüdőt a külvilággal összekötő légcső megfelelő átmérője kritikus fontosságú, mivel a cső átmérőjének csökkenése nagymértékben gátolja a levegő áramlását a tüdőbe, így légszomjhoz vezet. A légcső átmérőjének állandóságát vékony c-alakú porcgyűrűk biztosítják, ezek segítségével a légcső megfelelően merev falú, ugyanakkor rugalmas is. Ezek a porcgyűrűk nem veszik körbe teljesen a légcsövet, két végüket egy membrán fogja össze. Egyes kutyákban ez a membrán meglazul, belóg a cső üregébe, illetve, mivel nincs ami összetartsa őket, a porcgyűrűk ellapulnak. E változások következtében a levegő áramlása zavart szenved, és a jellegzetes tünetek emiatt alakulnak ki.

Gyakoribb ez a betegség bizonyos fajtákban?

Igen, elsősorban a kistermetű, társasági kutyafajták érintettek. Például a chihuahua, mopsz,  shitzu,  törpeuszkár,  yorkshire terrier, havanese,  bolognese fajták. Ennek ellenére a légcsőösszeesés bármilyen nagyságú és fajtájú kutyában megjelenhet.

Milyen korú kutyákat érint elsősorban a betegség?

A leggyakrabban középkorú vagy idősebb (4-14 éves) kutyákban jelentkezik, de nem ritkán előfordul jóval fiatalabb korban is.

Milyen tünetei vannak a betegségnek?

A leggyakoribb tünet a gyakori, száraz, kattogó köhögés. Súlyosbodik a köhögés éjjelenként, izgalom következtében, vagy ha a légcsövet nyomás éri (pl. ha a kutya erősen húz a pórázon). Ezeken kívül párás, meleg időben is gyakrabban jelentkeznek a tünetek.

Hogyan diagnosztizálható a betegség?

Az állatorvosi vizsgálat során felkelti a gyanút a betegségre, ha a kutya a légcső enyhe összenyomására is hirtelen elkezd köhögni vagy fulladni. A diagnózis megerősítéséhez röntgenvizsgálat vagy endoszkópos vizsgálat szükséges.

Milyen más betegség okozhat hasonló tüneteket?

A köhögéssel járó egyéb betegségek, például a különféle szívbetegségek, elkülönítése nagyon fontos. Ehhez esetleg egyéb kiegészítő vizsgálatokra lehet szükség.

Gyógyítható ez a betegség?

Gyógyszeres kezeléssel a tünetek enyhíthetők, esetleg megszüntethetők. A súlyos fokú légcsőösszeesés kezelésére létezik műtéti megoldás is, melynek során különféle módszerekkel a légcső eredeti formájának visszaállítása a cél.

Hogyan segíthetek a kutyámon?

Elsődleges fontosságú a felírt gyógyszerek rendszeres adagolása , általában a kutya egész életén át. A légcsőösszeesés következtében a légcső ellenálló képessége lecsökken, a légúti fertőzéseket könnyebben elkapja a kutya, és azok lezajlása is súlyosabb, mint egészséges társainál. Ezért fontos, hogyha a tünetek hirtelen kifejezettebbé válnak, azonnal vigye el kutyáját állatorvosához, hogy az időben megkezdett kezeléssel elejét vegye a súlyos betegség kialakulásának.

Gyakori, hogy a légcsőösszeesésben szenvedő kutyák túlsúlyosak. Az optimális testsúlyra való lefogyasztás enyhíti a tünetek súlyosságát.

Nyakörv helyett tanácsos hámot használni a sétáltatáshoz.

Kerülje a stressz helyzeteket, a megerőltető sétákat, kirándulásokat, főként meleg, párás időben.

Témakör:
    Állatorvosi tanácsok