A kutyák leptospirózisa

Mi az a kutyák leptospirózisa?

A kutyák leptospirózisa, a kutyák és más emlősök baktériumos eredetű megbetegedése, amely elsősorban a vesék és a máj károsodásával jár. Számos leptospira faj létezik, ezek közül a kutyákat a Leptospira canicola és a Leptospira icterohemorrhagiae fertőzi meg leggyakrabban. A tünetek súlyosságát befolyásolja, hogy a megbetegedést melyikük okozza.

Milyen gyakori ez a betegség?

Mivel a kombinált oltás ez ellen a betegség ellen is védelmet ad, azokon a területeken, ahol a kutyák nagy része vakcinázott, viszonylag ritka a megbetegedés előfordulása.

Hogyan fertőződnek meg a kutyák?

baktériumokat a patkányok és más rágcsálók hosszú ideig hordozhatják szervezetükben, és üríthetik azokat vizeletükkel. A fertőzés forrása így leggyakrabban a rágcsálók vizeletével szennyezett szemét, hulladék. A baktériumok speciális tulajdonsága, hogy a vékonyabb vagy sérült bőrön át is bejuthatnak a szervezetbe. Így a kutyák akár a fertőzött vízben való úszás során, vagy akár pocsolyákból is fertőződhetnek. A betegség tünetei a fertőzés után 4-12 nappal jelentkeznek.

Milyen jelei vannak a betegségnek?

A tünetek súlyossága széles skálán mozoghat. A fertőzést okozó faj befolyásolja a betegség lefolyását. Alapvetően három formája ismert a leptospirózisnak, melyek esetenként egymással átfedésben jelentkeznek.

A vérzéses forma esetén magas láz, elesettség, étvágytalanság tapasztalható, és a szájban, a szemgolyó fehér részében számos apró vérzés látható. Emellett véres hasmenés és hányás is jelentkezik. A betegségnek e típusa gyakran végzetes kimenetelű.

A sárgasággal járó forma gyakran a vérzéses formára jellemző tünetekkel kezdődik, majd a szem és a száj nyálkahártyája sárgás színűvé válik. Súlyos esetben a bőr is elszíneződhet.

A harmadik forma során jellemzően a vesék károsodnak. A kutya nagyon elesett, étvágytalan és hányhat is. Gyakori, hogy igen bűzös szájszag érezhető, és a nyelven fekélyek alakulnak ki. Emellett fokozott vízivás és vizeletürítés, véres vizelet, hasi fájdalom is megfigyelhető a beteg kutyákon. Ha a kutya átvészeli a betegségnek ezt a heveny formáját, szövődményként gyakran jelentkezik a vesék maradandó károsodása, ami miatt idült veseelégtelenség alakulhat ki a későbbiekben.

Ezt is olvassa el: Kutya bolhaallergia

Hogyan diagnosztizálható, a kutyák leptospirózisa?

A jelentkező tünetek számos más betegségre is utalhatnak, így ezek alapján nem állapítható meg biztosan a betegség. A beteg állat vizeletéből esetenként kimutathatóak a baktériumok, illetve az egymásután, több alkalommal vett vérminták vizsgálatával lehet következtetni arra, hogy a kialakult tünetekért a leptospirák felelősek. Jelenleg nincs olyan gyors laboratóriumi teszt, ami megbízhatóan jelzi a fertőzöttség fennállását.

Hogyan gyógyítható, a kutyák leptospirózisa?

Az időben megkezdett hatékony antibiotikum kúra életmentő lehet, de még ebben azt esetben is rendszerint szükség van a beteg kutya kórházi, intenzív ápolására. Az antibiotikumok adagolását a betegség lezajlása után akár hetekig szükséges folytatni annak érdekében, hogy az összes baktérium elpusztuljon a szervezetben, és a kutya ne váljon tünetmentes hordozóvá.

Hogyan előzhető meg a kutyák leptospirózisa?

A kutyák számára készült kombinált oltóanyagok nagy része védelmet ad a leptospirózis ellen is. Fontos, hogy a kialakuló immunitás nem tart hosszú ideig, így feltétlenül indokolt a kutyák évenkénti ismételt oltása ez ellen a betegség ellen.

Az emberre is veszélyes ez a betegség?

Igen, a fertőzést az ember is elkaphatja, akár a beteg kutyától, de akár számos más módon is (pl. rágcsáló vizelettel szennyezett élelmiszer, ivóvíz). Így a leptospirózis elleni védekezés nemcsak kedvence szempontjából, hanem saját egészségének megóvása érdekében is fontos.

Amennyiben segítségre van szüksége kutyájának kezelésével kapcsolatban kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot.