A Lyme kór

Mi az a Lyme kór?

A Lyme kór egy jellegzetes alakú baktérium a Borrelia burgdorferi okozza kutyákban és emberben egyaránt. A kórokozót a fertőzött kullancsok hordozzák, és azok csípésével jut be a szervezetbe, ahol a véráram segítségével szétszóródik, és főként az ízületekben huzamosabb ideig megtelepszik. A betegség emberre is veszélyes, a fertőződés ebben az esetben is kullancscsípés útján következik be, a kutyától közvetlenül nem lehet elkapni.

Azonban a kutyáknak szerepük lehet az ember fertőződésében azáltal, hogy a kullancsokat bundájukban hazaviszik a sétáról, így azok az ember közelébe juthatnak. Emiatt is fontos a kutyák kullancsok elleni védelme.

Ezt is olvassa el: Gyógyszer beadás kutyának

Milyen tünetei vannak a Lyme-kórnak?

Emberek esetében nagyon jellemző a csípés körül kialakuló bőrpír a fertőzés korai szakaszában, azonban kutyáknál ez nem fedezhető fel, így a diagnózis felállítása rendszerint nem könnyű.

Leggyakrabban a gazdiknak a kutya étvágytalansága tűnik el illetve az, hogy fájdalmai vannak. Ezen kívül az ízületek fájdalmassága miatt a beteg kutyákra az óvatos járás jellemző. Gyakran magas láz is kíséri a fenti tüneteket. A sántaság és az ízületek megduzzadása rendszerint hirtelen jelentkezik, és egyik lábról a másikra „vándorolhat”. Ha nem kerül a kutya állatorvoshoz, a sántaság hirtelen elmúlhat, majd hetekkel-hónapokkal később visszatérhet.

Hogyan diagnosztizálható a betegség?

A sántaság, a duzzadt ízületek és a láz felkeltik a Lyme-kór gyanúját, azonban más oka is lehet ezeknek a tüneteknek. A pontos diagnózishoz elengedhetetlen a kutya vérmintájának laboratóriumi vizsgálata.

Hogyan gyógyítható a betegség?

Mivel a kórokozó a baktériumok közé tartozik, antibiotikumok alkalmazásával elpusztítható. Azonban igen hosszadalmas, több hetes kúra szükséges a teljes gyógyuláshoz.

Ezt is olvassa el: A beteg macska ápolása

Hogyan előzhető meg a Lyme kór?

Elsődleges fontosságú a kutya megóvása a kullancsok csípésétől. Sajnos már Budapest belvárosában is számítanunk kell a kullancsok jelenlétére, úgyhogy a védekezés mindenhol indokolt ellenük. A számos kapható készítmény közül a kutya bőrére csepegtethető oldatok váltak be a leginkább, ugyanis hatásuk megbízható, és kellően hosszú ideig tart, így havonta csak egyszer kell kutyánkat kezelni. Bővebb tájékoztatásért a készítményekről kérjük, keresse fel rendelőnket.

Emellett, ha gyakran járnak kullancsokkal erősen fertőzött területekre kirándulni , tanácsos kutyájukat beoltatni Lyme-kór elleni vakcinával is. A többihez hasonlóan ezt az oltást is évente, célszerűen február-március tájékán (a kullancsszezon előtt) szükséges ismételni, hogy a kutya védettségét fenntarthassuk.Az oltóanyag rendelőnkben állandóan rendelkezésre áll

Hogyan távolítsam el a kullancsot a kutyámból?

Fontos, hogy minden nagyobb séta után vizsgálja át kutyáját, van-e benne kullancs, ugyanis a betegség átvitelének valószínűsége nagyobb, ha a kullancs több mint 12 órán át a kutyában marad. A kullancseltávolításhoz ma már kaphatók speciális csipeszek, melyek használata megkönnyíti a műveletet. Ha ilyen nem áll rendelkezésre, a kullancsot egy csipesz vagy ujjai segítségével fogja meg, minél közelebb a kutya bőréhez, és egy határozott mozdulattal csavarja meg, és közben húzza kifelé. Vigyázzon, hogy ne nyomja szét ujjaival a kullancsot, ugyanis a Lyme-kór kórokozója a bőrön át is bejuthat az ember szervezetébe. A közhiedelemmel ellentétben, soha ne kenje be a kullancsot olajjal vagy krémmel, mivel így elpusztul, de a bőrből nem esik ki!

Amennyiben további segítségre van szüksége a lyme kórral kapcsolatban kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot.