Dr. Pallagi Attila állatorvos
A 7. kerületi Palavet Állatorvosi rendelő honlapja

Belégzéses /atópiás/ allergia

Mi az allergia, és hogy érinti a kutyámat?

Az allergia lényegében a szervezet válasza a idegen fehérjékre.

Több mint egyféle allergia van?

Igen, legalább ötféle gyakori allergia fordul elő a kutyákban:

1. Bolha
  2. Belégzéses
  3. Táplálék
  4. Élesztőgombás
  5. Kontakt

Azt mondták Nekem, hogy a kutyámnak atópiás allergiája van. Ez megegyezik a belégzéses allergiával?

Igen. A bolhaallergia után ez a leggyakoribb allergia típus. Ezt az allergiát a belélegzett allergén okozza, amire a kutya immunrendszere fokozottan reagál.

Mi okozza ezt pontosan?

Sajnos az allergéneknek nagyon széles skálája okozhatta ezt a problémát. Ezek hasonlatosak ahhoz, amik emberben parlagfű allergiát, szénanáthát vagy asztmát okoznak.
Amikor az erre érzékeny egyén port, pollent, vagy kémiai anyagot lélegzik be, megjelenik az allergiás reakció

Mi történik a kutyámmal, amikor ez előfordul?

Az atópiás kutyákra leginkább a szezonálisan jelentkező általános viszketés, vakarózás a jellemző. A kutya rágja, vakarja, dörzsöli nyalja a  testét, különösen a füleit, lábvégeit, törzsét. A világos szőrű kutyákon a nyál hatására vöröses -barnás elváltozások alakulnak ki. A fejét különböző tárgyakhoz dörzsölheti, különösen erősen a szemek ill. a fül tájékán.
Emberekben a belélegzett allergének légúti problémákat okoznak pl.: szénanátha, könnyezés, tüsszögés esetleg asztma. Kutyákban nagyon ritkán vannak légúti tünetek, a vakarózás mellett.

Hogyan lehet kideríteni, hogy a kutyámnak belégzéses allergiájának az okát?

Nem könnyű a diagnózis. A részletes bőrgyógyászati vizsgálattal a klinikai tünetek alapján, kizárva az egyéb okokat úgy, mint bolhaallergia, bőrgyulladás, táplálék allergia vagy egyéb bőrbetegség.

Más szavakkal, az ön kutyája számos dologra lehet allergiás, aminek a végeredménye a fokozott nyalakodás, vakarózás bőr kivörösödése. Átfogó kórelőzmény segíti a kiváltó okok szűkítését. Például, ha a vakarózás tavasszal fordul elő, amikor bizonyos pollenek fordulnak elő, szűkült a kiváltó okok száma.

Igaz az, hogy a kutyámnak kell allergia tesztet végeztetni a diagnózishoz?

Az allergiák kb. 80%-át allergia teszttel megerősíthetjük. Két fő allergia teszt létezik. A hagyományos ún. intradermális teszt során kis mennyiségű allergént fecskendezünk a bőrbe. Ha a szervezet allergiás reakcióval válaszol az allergénre, akkor azt mondjuk, hogy a szervezet allergiás az adott anyagra.

Modern eljárás során vérvétel alapján mutatjuk ki az allergéneket, amit úgy hívunk, hogy IgE allergia teszt. A vérből kimutathatók azok az immunsejtek amik csak bizonyos allergének esetén vannak a vérben /minden allergénnek megvan a maga saját immunsejtje/. Ha a szervezet nagy mennyiségű adott IgE ellenanyagot tartalmaz akkor az adott allergénre a szervezet allergiás.

Ha meghatároztuk, hogy mire allergiás a kutya, akkor lehetséges deszenzibilizálni a szervezetet, speciális antigén injekciókkal. A kezelés lényege, hogy fokozatosan növekvő allergén tartalmú speciális injekciókkal “átprogramozzuk” a kutya szervezetét úgy, hogy csökkentsük az allergiás választ. A kutyák többségénél az allergén terápia “allergia injekciók” hatására jelentősen csökken a vakarózás, és sok esetben végleges gyógyulást is eredményezhet.

A másik lehetőség, hogy kifejezetten kutyák számára kifejlesztett belégzéses allergiájára való tablettát, injekciót kapjanak.

Ha, ez az eljárás nem működik, akkor mit tehetünk?

Gyulladáscsökkentő gyógyszerek, kortikoszteroidok, antihisztaminok gyakran csökkentik a vakarózást. Kiegészítésként omega zsírsavakat adhatunk, amik bőrtáplálók erősítik a bőr védekező mechanizmusát. Ezek a kezelések csak tünetileg hatnak  de az okot sajnos nem tudják megszüntetni.

A barátom kutyájának atópiás bőrgyulladása van, amin a rendszeres fürdetés segít. Én is kipróbálhatom?

Sok kutyánál hasznos lehet a többszöri fürdetés, speciális hypoallergén samponnal. A kutatások szerint sok allergén a bőrön keresztül is felszívódik, ezért a többszöri fürdetés lemossa az allergéneket a bőrről, ezáltal csökkenti az allergiát.

Több gyógysampon is tartalmaz omega zsírsavakat, amik a bőrbe szívódva enyhítik a viszketést, vakarózást.

Antibiotikumok hosszútávú adása nélkülözhetetlen, ha a vakarás következtében bakteriális eredetű gennyes bőrgyulladás /pyoderma/ is kialakul .

A kutyám csak tavasszal vakarózik, és azt mondták, hogy szezonális allergiája van. Ez mit jelent?

A szezonális allergia megegyezik az atópiávall. Az atópiás kutyák többsége, akkor vakarózik kifejezettebben, amikor bizonyos növények virágzanak, vagy pollenek vannak a levegőben. Más atópiás kutyáknál a probléma egész évben fennáll. Ez azt jelenti, hogy az allergén folyamatosan jelen van. Igen gyakori, hogy a nem szezonális atópia kiváltó oka a házi poratka.

A kutyámnak minden évben kijön a “fű allergiája”. Ez, azt jelenti, hogy nem sétálhat a füvön?

Nem. Az ún. “fű allergiát” a fű pollenje okozza. A pollenek a levegőben lebegnek. A rövidre vágott fű -termőfej nélküli-kevesebb problémát okoz. Sajnos kevés lehetőség van arra, hogy a kutyánkat megóvjuk a fű allergiától.

Van még valami más is, amit az atópiáról tudnom kellene?

Igen. Néhány atópiás kutya egyben hypothyreotikus, ami azt jelenti, hogy a pajzsmirigye nem termel elegendő hormont alul működik. A hypothyreoisis kihat a bőrre, és sok esetben fellobbantja az allergiás állapotot.

Azoknál a kutyákat, akiknél krónikus bőrgyulladás ill. bőrfertőzés van tanácsos a pajzsmirigyhormon szintet ellenőrizni. A hypothyreotikus kutyáknál sajnos a deszenzibilizáció és gyulladáscsökkentő gyógyszerek sok esetben hatástalanok.

Amikor a kutyám allergiás, kellemetlen szaga van.

Amikor a kutya allergiás a bőrben levő faggyúmirigyek begyulladnak és emiatt több faggyút termelnek, ami egy olajos, zsíros anyag. Ezt az anyagot a baktériumok elkezdik bontani és ezek felelősek a kellemetlen szagért. Ha sikerül megszüntetni a vakarózást, dörzsölést, a szag és a faggyúmirigy túlműködés /seborrhea/ is megszűnik.
A fülgyulladás is nagyon kellemetlen szagot okozhat, amiért az ott megjelenő élesztőgombák és baktériumok a felelősek.

Bezárás