Macskakarmolási betegség

Mi az a macskakarmolási betegség?

A macskakarmolási betegség vagy láz, az emberek és nem a macskák betegsége.A macskakarmolás sokszor okozza ezt a betegséget, ami nem azt jelenti, hogy minden macskakarmolás fertőz. A betegséget egy baktériumszerű organizmus a Bartonella hensale okozza. A betegség jellegzetes tünetei a közepes láz, remegés, bágyadtság megnagyobbodott nyirokcsomók valamint bőrtünetek a jellemzőek. A legtöbb tünet csak néhány napig tart, de a nyirokcsomók duzzanata hetekig, sőt hónapokig megmaradhat.

Néhány esetben az emberben súlyos, változatos tünetegyüttes alakulhat ki. Magas láz, fogyás, izületgyulladás, máj és lépmegnagyobbodás, tüdőgyulladás, idegrendszeri tünetek. Ezek a nagyon súlyos tünetek rendszerint olyan emberekben alakulnak ki, ahol az immunrendszer nem működik megfelelően pl.:HIV fertőzöttek.

Milyen gyakori a macskakarmolási betegség?

Nem lehet pontosan megmondani, hogy milyen ez a betegség, de feltételezhetően elég ritka. Amerikai felmérések szerint a lakosság 5%-a esett át fertőzésen, de csak nagyon kis százalékban fordult elő a betegség. Úgy tünik, hogy nagyon sok ember a fertőzést tünetmentesen vészeli át. Az enyhe tünetek alapján enyhébb megfázásnak gondolják.

Ezt is olvassa el: A macskanátha

Hogy fertőződnek az emberek?

Sok esetben a macskakarmolási betegség a karmolást követően jelentkezik, de ez nem mindig igaz. Néhány esetben akkor is jelentkezik a betegség, ha valaki nem érintkezett macskával. A jelenlegi kutatások szerint a legfőbb fertőzési forrás a bolhacsípés. A fertőzött macskák extrém mennyiségben hordozhatják a vérükben a kórokozót. A mikor a bolha a fertőzött macska vérét szívja, akkor a fertőzött vérrel nagyszámú Bartonella hensale kerül a gyomrába. Az emberen történő vérszíváskor a kórokozók bejutnak a véráramba, és megfertőzik a szervezetet.

Még azok a macskák sem mutatnak klinikai tüneteket, amelyeknek a vérében extrém magas a B. hensale száma. Általában a macskakölyök ill. fiatal macskák a kórokozó hordozói. A macskák néhány hétig maradnak fertőzőképesek, mert pár hét alatt a kórokozók eltünnek a vérükből. Az még nem tisztázott, hogy a macskák újrafertőzőtnek-e? Még nem jelentettek olyan esetet, hogy emberek újrafertőződtek volna.

A macskakarmolási betegségnek van valamilyen kezelési módja vagy védőoltása?

Nem létezik vakcina sem az emberek sem a macskák számára a betegség ellen. A Bartonella hensale számos antibiotikumra érzékeny, de a leggyakrabban használt antibiotikumok nem hatnak ellene. A betegség sokszor magától gyógyul, és az enyhe esetek nem igényelnek antibiotikumos kezelést.

Amennyiben további segítségre van szüksége témával kapcsolatban kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot.