Brachicephal légúti szindróma

Mi az a Brachicephal légúti szindróma ?

A Brachicephal légúti szindróma, a rövid orrú, lapos arckoponyájú /brachicephal/ fajtájú kutyákban és macskákban jelen levő részleges felső légúti szűkület. Vannak olyan kutyák, akiknél csak egy elváltozás van, de sajnos egyszerre több anatómiai probléma is jelen lehet. Mivel rendszerint egyszerre több elváltozás is van, ezért beszélünk tünetegyüttesről, más szóval szindrómáról.

Milyen elváltozások okozzák ezt a betegséget a kutyámnál?

• túl szűk orrnyílás
  • túl hosszú, megnyúlt a hangszalagokig vagy akár a légcsőig is elérő lágy szájpadlás
  • légcsőszűkület
  • abnormálisan kis átmérőjű légcső

A fenti elváltozások azt okozzák, hogy nagyon könnyen légzési nehézség jelentkezik –akár nyugalmi állapotban is – ezeknél a kutyáknál.

Kutya légúti szindróma

Bal oldalon: Hosszúorrú kutya CT-je Jobb oldalon: Brachicephal CT-je Forrás:Royal Canin

Öröklődik ez a betegség?

Nem sikerült specifikus gént izolálni, ami felelős lenne a szindrómáért. A rövid orr, lapos, széles fej eleinte a koponyacsontok rendellenes elváltozása volt. Ezt az elváltozást szelektív tenyésztéssel „állandósították” bizonyos fajtájú kutyában és macskában.

Csak kutyákban fordul elő?

Nem. Kutyában és macskában egyaránt megfigyelhető.

Kutyák:
A betegségre leginkább hajlamos fajták: angol bulldog /leggyakoribb/ mopsz,
boston terrier, francia bulldog, pekingi palota pincsi, shi-tzu, és egyéb fajták.
A betegség fiatal felnőtt kutyákban általában 2-3 éves korban kerül diagnosztizálásra.

Macskák:
Perzsa és himalája fajtákban fordul elő első sorban.
Kevésbé súlyos ezért ritkán kell kezelni.

Ezt is olvassa el: A cicák felső légutainak a betegségei

Milyen tünetei vannak a kutyámnak?

• Horkolás, zajos magas hangú légzés, kifejezetten zajos belégzés.
  • Gyors légzés, gyakori zihálás.
  • Köhögés, öklendezés vagy nehezített evés és nyelés.
  • Csökkent fizikai aktivitás, ami kifejezetten romlik meleg, párás időben.
  • Alkalmanként stressz, játék, futás közbeni ájulás.
  • Erőltetett légzés -ilyenkor a kutya hátrahúzza az szájszélt minden
    légvételnél, nyitott szájjal  lélegzik, szaporán liheg, a könyökeit eltávolítja a mellkasától, hogy növelje a mellkas térfogatát  ill. növelni tudja a hasi izmok működését.
  • Súlyos légzési elégtelenségben a kutya lefekszik, kinyújtja a nyakát,
  • Ennek az ellenkezője is előfordulhat,  a kutya nem akar lefeküdni, és megjelenhet  a bőr, nyelv, íny lilás elszíneződése, ami az oxigénhiány jele.
  • Megemelkedett testhőmérséklet /hyperthermia/ is megjelenhet.
  • Ideges, izgatott lesz olyan mértékben, hogy a szokásos módon /simogatás, beszéd/nem lehet  megnyugtatni.

Mi okozza ezeket a tüneteket a kutyámnál?

A brachicephal légúti szindróma hátterében a szelektív tenyésztés miatt kialakult örökletes gondok, valamint a légutak fejlődési és növekedési hiányosságai állnak.

• Ezek a rendellenességek az alábbiak lehetnek:
  • Megnyúlt lágy szájpadlás /a kutya esetek csaknem 100%-ban megtalálható/
  • Beszűkült orr járat /kutyák esetében kb. 50%-ban fordul elő, macskáknál a leggyakoribb probléma/
  • Torokzacskó betüremkedése a légutakba /kutyákban előforduló szerv, aminek a szerepe nem egészen tisztázott/
  • Légcsőszűkület az esetek 30%-ban.
  • Abnormálisan kis átmérőjű légcső.
  • Torok vagy a légutak betegségei.

Brachicephal-02

Bal oldalon: Egészséges kutya légcső CT-je, Jobb oldalon: Brachicephal légcső CT-je Forrás:Royal canin

Milyen tényezők ronthatják a kutyám állapotát?

• Elhízás – fokozza a légúti elzáródást.
  • A korrekciós műtétet követően  az elhízott kutyákban a előfordulhat gyomortartalom  felöklendezése,  annak bejutása a légutakba, ami végzetes tüdőgyulladáshoz vezethet.
  • Abnormálisan alulfejlett légcső, amiből nem tud megfelelően kiürülni a hörgőváladék, ami tovább  nehezíti a légáramlást a tüdő-száj között.
  • Meleg, nedves időjárás – a fokozott lihegés a légúti szövetek közti folyadék felhalmozódáshoz  vezethet /ödéma/, ami tovább szűkíti a légutakat, ez a normális értéket meghaladó testhőmérséklethez /hyperthermia/ vezethet
  • Futás, játék – a kutyák sokszor képtelenek a futásra, ugrálásra a légúti problémák miatt mert a vérükbe kevés oxigén jut. Az erőltetett futás, játék gyorsan túlhevüléshez  és ájuláshoz vezethet!
  • Izgalom – fokozott lihegés miatt az előbb említett légúti ödéma alakulhat ki ami fokozza a légutak szűkületét  valamint a testhőmérsékletet.
  • Műtéti altatás – a torok és a garat izmainak ellazulását eredményezheti, ami teljes  légúti elzáródást  okozhat. Rendszerint ezeknél a fajtáknál  az altatás, bódítás  csak légcsőtubus behelyezésével lehetséges.
  • Alvás – ilyenkor a garat, lágy szájpadlás izmai ellazulnak, ami további légúti elzáródáshoz vezethet.
  • Allergiás reakciók – A heveny allergiás reakciók folyadék felhalmozódást/ödéma/okozhatnak a  légutakban, ami a légutak elzáródásához vezethet.
  • A tüdő betegségei /tüdőgyulladás, tüdő ödéma/ tovább nehezíti a levegő áramlását.
  • Hormonális betegségek pl.: pajzsmirigy, mellékvese problémák elhízáshoz, fokozott lihegéshez  vezethetnek.

Hogyan tudom a tüneteket enyhíteni, a kutyámnál és mire kell figyelnem?

Szerencsére a kutya fizikai aktivitása rendszerint önszabályozó. Ha érzi, hogy hamar  elfárad mert, kevés levegőt kap megpihen. Ezért kutyánkat nem szabad túlmozgatni,  különösen meleg, párás, szmogos  időben. Annyit mozogjanak, amennyit saját  maguktól szeretnének, nluk nem szabad erőltetni pl.: a játékot, futást.

• A kövér kutyákat tanácsos lefogyasztani, ez különösen fontos a műtéti beavatkozás előtt, mert így jelentősen csökken az altatás kockázata.
  • Kánikulában csak reggel és este legyenek sétáltatva.
  • Légkondicionáló hiányában a meleg lakásban vizes törölközővel a mellkason, háton  hűteni kell a kutyákat túl hideg, mert további  komplikációkat okozhat! Tanácsos hűtőpárnát is beszerezni.

A műtét során mit csinálnak a kutyámmal?

Az általános narkózisban történő műtét során rendszerint több beavatkozás is történhet egyszerre:

• A szűk orrnyílás tágítása, a szarus orrtükörből ék alakú kimetszés, hogy több levegő jusson az  orrjáratokba.
  • A megnyúlt lágy szájpadlás megrövidítése, hogy ne érjen bele a gégefedőbe.
  • Légcső melletti zacskók sebészi szűkítése.

Milyen gyógyszerekkel lehet a kutyám légúti szindróma tüneteit enyhíteni?

Sajnos korlátozott számban állnak rendelkezésre gyógyszerek, amivel a tüneteket enyhíteni tudjuk. A betegséget nem lehet meggyógyítani, csak javítani a szervezet oxigén ellátását.  Vannak olyan esetek, amikor a gyógyszerek csak kismértékben csillapítják a tüneteket.

Hogyan előzhetem meg a légúti szindróma betegséget a kutyámnál?

Sajnos a betegséget nem lehet megelőzni! A tenyésztőknek és a gazdáknak hatalmas a felelőssége, hogy olyan kutyákat tenyésszenek tovább, illetve vásároljanak, akik nem mutatnak a klinikai tüneteket, ill. látható elváltozásokat /szűk orrnyílás, rövid arckoponya/. Sajnos ez meglehetősen nehéz, mert a fajták sztenderdje elvárja ezeket az elváltozásokat.

Milyen komplikációi lehetnek a kutyámnak?

• A szervezete könnyen túlhevül, aminek hőguta lehet a következménye.
  • Az légutak rendellenességei miatt kialakulhat a félrenyeléses tüdőgyulladás.
  • Sajnos a brachicephal szindrómában szenvedő  kutyák kb. 10%-ban idő előtti elpusztulnak, a kialakuló légúti betegségek valamint annak
    szövődményei miatt.
  • A korrekciós légúti műtétet követő 24 órában a légutak ödémája miatt ideiglenesen szükség lehet külső légcsőtubusra. Ezt hasonlóan az
    emberhez a torok és a mellkas között helyezik be a légcsőbe a bőrön keresztül. Sajnos a legjobban elvégzett műtét után is megmaradhat a nehezített légzés, a fennálló és nem korrigálható anatómiai okok miatt.

Milyen eredmény várható a légúti szindróma korrekciós műtét után, a kutyámnál, cicámnál?

A prognózis a légzés javulása szempontjából jó / a műtétet követően az esetek 60-80%-ban kiváló – jó  eredményt lehet elérni, /de a légutak sajnos messze vannak az egészségestől. A prognózis akkor jobb, ha egyszerre műtik meg a szűk orrnyílást és lágy szájpadlást.  Ez alól kivétel, az angol bulldog. Műtét nélkül rosszabb a prognózis, mert a brahicephal légúti szindróma fokozatosan súlyosbodik. A kutyák egész élete során kerülni kell a kockázati tényezőket, hogy lehetőség szerint ne alakuljanak ki klinikai tünetek valamint az állapotrosszabbodás.

Ezt is olvasd el: Beteg a cicám, hogyan gondoskodjak róla?

Összegzés:

• A kockázati tényezők elkerülése alapvető fontosságú.
  • A brahicephal légúti szindrómás kutyák altatása kockázatos, különösen ha egyidejűleg elhízottak,   szívbetegek, vagy tüdőgyulladásuk van.
  • A korrekciós műtétek gyakran javítanak az állapotukon, de nem tudnak egészséges légutakat kialakítani.
  • Az Amerikai Kennel Klub nem engedélyezi olyan kutyák részvételét kiállításokon, akik az orrnyílást tágító vagy lágy szájpadlás plasztikán estek át!
Amennyiben cicáján, vagy kutyáján a légúti szindróma jeleit tapasztalja kérem, vegye fel velünk a kapcsolatot.