Sebészeti ellátás kutya és macska ivartalanítás

A Palavet állatorvosi rendelőben, lágyszöveti sebészeti ellátásokat is végzünk. Ez azt jelenti, hogy bőr, bőralatti hasüregi műtéteket is végzünk. Valamennyi műtét során kanülálunk, intubálunk infúziót adunk és a műtéti őrzőn nézzük az oxigén szintet, pulzust, légzésszámot, EKG-t. Bizonyos esetekben vérnyomást is mérünk. Műtét után erős fájdalomcsillapító injekciót adunk és mindenkit ébredő vagy éber állapotban adunk haza!

A kutya és macska ivartalanítás, mindenképp megemlítendő!

Miért fontos a kutya és macska ivartalanítás?

A nem tenyésztésre szánt, kedvencként tartott kutya és macska ivartalanítás magyarországon is részét képezi, a felelős kutyatartásnak. Mind állatorvosi, mind állatvédelmi szempontból számos megalapozott érv hozható fel, a kutya ivartalanítás mellett. Hogy tisztán láthasson ebben a kérdésben, az alábbiakban megpróbálunk tájékoztatást nyújtani magáról a beavatkozásról, illetve annak következményeiről.

Milyen előnyökkel jár a hím kutya és macska ivartalanítás?

• Az ivartalanítással nagyban csökkenthető, az idős hím kutyákban viszonylag gyakran kialakuló prosztata daganatok és prosztata megnagyobbodás kialakulásának esélye.
  • Hím cicák ivartalanítása kiemelten fontos, a nemkívánt szaporulatok megelőzésének céljából.
  • Kutyáknál csökken a nemi hormon termeléssel összefüggő kórképek, például a végbéldaganatok kialakulásának valószínűsége.
  • Kutyáknál a heredaganat kialakulása, megelőzhető.
  • Megszűnik a nőstény kutyák tüzelésével összefüggő kóborlás, és megszűnnek az ebből adódó veszélyhelyzetek, kellemetlenségek.
  • Hím kutyáknál jelentősen csökken a más hímkutyákkal szembeni agresszió,
  • Az ivartalanított kan kutyát, rendszerint más kutyák sem támadják meg. Más kutyák nem érzik az ivari szagot, így nem tekintik riválisnak.

És milyen hátrányai lehetnek a beavatkozásnak?

A legtöbb feltételezett hátrány, rendszerint nem hozható összefüggésbe az ivartalanítással. Leggyakrabban az elhízást, a lustaságot, az állat egyéniségének, játékosságának elvesztését említik, mint a műtét negatív következményeit. Ezek közül is, az elhízás kerül leggyakrabban szóba. Az elhízás, a túlzott tápanyagfelvétel következménye. Így az elhízás, az eleség mennyiségének csökkentésével, vagy összetételének megváltoztatásával /ivartalanított kutyáknak való táp használatával/ előzhető meg.

Az ivartalanítás a kutya személyiségét, intelligenciáját nem változtatja meg!

Mikor célszerű elvégeztetni az ivartalanítást?

Célszerű a műtétet 8-10 hónapos korban elvégeztetni, hogy az ivaréréssel összefüggésbe hozható viselkedésváltozások (hímek iránti agresszió, kóborlás) ne váljanak rossz szokássá.

Milyen kockázatai lehetnek a kutya és macska ivartalanításnak?

Az ivartalanítás, csak teljes altatásban végezhető el. Az ebből adódó kockázat nagy mértékben csökkenthető a modern altatószerek alkalmazásával, illetve a műtét során a kutya gépi monitorozásával.

Állatorvosi rendelőnkben minden műtét alatt, egy speciális állatorvosi őrző segítségével követjük nyomon, páciensünk fő életfunkcióit. Beleértve kedvencének légzésszámát, pulzusszámát, testhőmérsékletét és vérének oxigéntelítettségét, illetve szívének működését egy EKG görbe mutatja.

Hogyan zajlik a kutya és macska ivartalanítás?

Ha rászánja magát az operációra kérjük, hogy keressen meg minket. Elengedhetetlen a műtét előtti személyes találkozó a gazdival, és a kedvencével, mert ilyenkor megbeszéljük a műtétet, ill. a műtét előtti vérvételt. Amennyiben kedvence egészséges, és a vérlabor eredményei is jók, akkor egyeztetjük a műtét időpontját.

A műtét előtti altatás megköveteli, hogy kevence az altatás előtt 8-10 órával, már ne kapjon enni. Ilyenkor, vizet még ihat. Amikor megérkeznek rendelőnkbe, az ivartalanításra váró kutyát vagy cicát megvizsgáljuk, hogy teljesen egészséges-e.

Ha minden rendben van, kevence megkapja az altató injekciót. A kutyák és cicák, ennek az injekciónak a hatására, általában 5-10 perc alatt alszanak el. Minden műtétnél vénakatétert helyezünk be, betegünk egyik melső lábába. Ez egy néhány centiméteres hajlékony cső, amit egy tűszúrással juttatunk be, a vénába. Erre azért van szükség, hogy kedvencének ezen keresztül adhassuk be, a műtét alatt elengedhetetlen gyógyszereket, valamint az infúziót.

A műtét során a kutya herezacskója előtti apró seben távolítjuk el, a heréket. Az eltávolítás után, a vágást két rétegben összevarrjuk. A bőrben lévő varratokat, nyolc nap elteltével kell eltávolítani. A belső varrat, önmagától felszívódik.

Ezt is olvassa el: Gyógyszer beadása kutyánknak

Mire kell számítanom a műtét után?

Amire a kutya teljes ébredéséig oda kell figyelnie:

• Száraz, meleg helyen legyen.
  • Fontos, hogy a padlón helyezze el, nehogy leessen a fotelből, ágyról ébredezés közben.
  • Ne legyen előtte víz vagy eleség a félrenyelés kockázata miatt.

Amire a kutya tejes ébredéséig számíthat:

• Nyüszögés
  • Remegés, reszketés
  • Enyhe hányás, öklendezés
  • Támolygás, bódultság

Ezek a tünetek mind az altatószer hatására alakulnak ki, a nyüszögés az ijedtség jele, nem a fájdalomé! Enni, inni CSAK akkor kaphatnak, ha teljesen magukhoz térnek. Ennek jelei a tiszta tekintet, egyenes járás, megfelelő reakció a környezeti ingerekre.

Amire a varratszedésig oda kell figyelnie:

• A seb lehetőség szerint ne szennyeződjön. Amennyiben szennyeződőtt Betadine oldattal le kell fertőtleníteni.
  • Nagyon fontos, hogy a kutya ne nyalogassa a sebet. Ezért kell védőgallért tenni a kutyára. Ne ijedjen meg, ha a gallér kezdetben zavarja a kutyát, szinte mindegyikük egy-két napon belül megszokja.

Amire a varratszedésig számíthat:

A műtétet követő napon még bágyadtság, étvágytalanság előfordulhat. Amennyiben ez nem múlik el, kérjük telefonáljon, hogy megbeszélhessük a további teendőket.

• A műtéttel egyidőben egy 24 órás hatású fájdalomcsillapítót adunk a kutyának.
  • Szükséges lehet még két-három napig folytatni a fájdalomcsillapítók adagolását.

Reméljük, választ tudtunk adni kérdéseire, az ivartalanítással kapcsolatban.

Ha kétségei vannak, kérjük keresse fel rendelőnket, ahol szívesen nyújtunk további tájékoztatást.